بستن

سبد خرید شما خالی است.

گوشی هوشمند، ساعت هوشمند، عینک هوشمند، … ؛

ما توسط یک فناوری هوشمند احاطه شده ایم که قصد بهتر کردن نقطه به نقطه ی زندگی ما را دارد. هدف اصلی تمامی این وسایل، اتصالات داخلی و کار کردن در هماهنگی با یکدیگر است. اتصال این وسایل و اپلیکیشن همراه آنها نشان دهنده ی گام بزرگ بعدی در تعامل انسان و کامپیوتر، یعنی محل کار هوشمند است.

هوشمند سازی ادارات

به کارهایی که گوشی هوشمندتان می تواند در یک روز کاری برایتان انجام دهد فکر کنید؛ شما می توانید با استفاده از آن ایمیل خود را چک نمایید، اسناد و مدارک را ویرایش کنید و از هر جایی که هستید، بر عملکرد کارمندان نظارت داشته باشید.

فراتر از این کارهای اساسی، چند اپلیکیشن و برنامه به کمک اینترنت اشیاء برای رفع نیازهای حرفه ای خاصی به وجود آمده اند. اینترنت اشیاء کم کم جای خود را بین کلمات روزانه باز می کند اما در واقع، زمان زیادی است که در زندگی ما وجود دارد.

اینترنت اشیاء همانطور که خانه ها را به یک محیط امن تر و راحت تری تبدیل کرده و پدیده ای به نام خانه ی هوشمند را به وجود آورده است، آینده ی سازمان ها و دفاتر کار را نیز تغییر می دهد. در سال ۲۰۰۸ تعداد وسایل متصل به اینترنت از انسان هایی که به اینترنت وصل بودند، بیشتر بود و تخمین زده می شود تا سال ۲۰۲۰ شمار وسایل متصل به اینترنت به ۵۰ میلیارد برسد.

منظور از هوشمند سازی ادارات و سازمان ها چیست؟

زمانی که فضای یک اداره یا سازمان مجهز به وسایل هوشمند و البته متصل به اینترنت باشد، می توان آنجا را یک فضای هوشمند تلقی کرد. در یک اداره ی هوشمند، وسایل هوشمند متصل به اینترنت یک اکوسیستم هوشمند را ایجاد می کنند و به وسیله ی آنها می توان شرایط کاری و همه ی کارها را کنترل، مدیریت و نظارت کرد.

مزایای هوشمند سازی ادارات

  • راحتی. داشتن کنترل بر دما و رطوبت به صورت مستقیم از گوشی همراه، به کارمندان این امکان را می دهد تا فضا را به شرایط مطلوب خود دربیاورند.
  • افزایش راندمان کارمندان. بسیاری از کارها در پی هوشمند سازی کاملا خودکار می شوند و کارمندان به جای انجام آن کارها، بر روی وظیفه ی اصلی خود تمرکز می کنند. در نتیجه، اهداف حرفه ای سریع تر و صحیح تر به دست می آیند.
  • صرفه جویی در مصرف انرژی. تنظیم خودکار روشنایی و دما در دفتر کار باعث استفاده ی موثر از منابع انرژی و جلوگیری از هدر رفتن آنها می شود.
  • افزایش امنیت. ابزارهایی مثل دوربین مداربسته و سنسورهای متصل به اینترنت به ساختن مکانی امن کمک می کنند. بعلاوه، می توانند شفافیت را در انجام کارها افزایش و فساد اداری را کاهش دهند.

افزایش امنیت در محل کار

هوشمند سازی ادارات چگونه انجام می شود؟

تنظیم دمای هوشمند

تنظیم دمای مناسب برای یک جمعیت انبوه و گوناگون یکی از دردسرهای همیشگی اداره و سازمان ها بوده است. زمانی که جزئیات دقیقی از سلایق کارمندان و دمای دلخواه آنها در دسترس نباشد، شرایط بدتر می شود. سنسور هوشمند دما الگوی استفاه از سیستم گرمایشی و سرمایشی توسط کاربران را ثبت کرده و یاد می گیرد. پس از آن، دما را طبق گرمایی یا سرمایی بودن آنها و در ساعات مختلف روز تنظیم می کند. زمانی که کارمندان اداره را ترک می کنند، سنسور به صورت خودکار سیستم گرمایشی و سرمایشی و تهویه را خاموش می کند. (ترموستات هوشمند)

سیستم روشنایی هوشمند

سیستم روشنایی هوشمند هم به همین ترتیب عمل می کند. چراغ ها به محض ورود کارمندان روشن و با خروج آنها خاموش می شوند. دیمرهای هوشمند موجود در این سیستم می توانند میزان نور را با توجه به روشنایی روز تنظیم نمایند. یعنی در ساعاتی که نور آفتاب، اتاق را تا حدی روشن کرده، دیمرها نور لامپ ها را کمتر می کنند تا نور فضا به میزان مناسبی باشد.

افزایش ایمنی

دوربین های مدار بسته، قفل های هوشمند و سنسورهای درب و پنجره از محبوب ترین ابزارها برای افزایش امنیت در محل کار هستند.

علاوه بر این، شما می توانید یک سیستم دیجیتال را جایگزین سیستم چک کردن عبور و مرور قدیمی کنید. تنها چیزی که نیاز دارید یک برنامه ی نصب شده در گوشی هوشمندتان است تا درب ها را از داخل یا از بیرون قفل کنید.

افزایش ایمنی در محل کار

مصرف انرژی

شغل شما هر چه که هست، با کمک هوشمند سازی می تواند صرفه جویی زیادی در مصرف انرژی داشته باشد. همین سیستم روشنایی هوشمند و سنسور هوشمند دما نقش بسزایی در کاهش مصرف اضافی انرژی دارند. این گجت ها پاسخی برای تنبلی و فراموشکاری بشر هستند و نور و دما را به اندازه ی کافی در محیط تنظیم می کنند. هر زمان که سنسورها تشخیص دهند کسی در اتاق ها حضور ندارد، سیستم روشنایی و سرمایشی یا گرمایشی را خاموش می کنند تا از هدر رفت انرژی جلوگیری شود.

علاوه بر این ها، پرده های هوشمند در فصول گرم سال، به محض آفتابی شدن هوا باز می شوند تا آفتاب باعث گرم شدن اتاق نشود و در فصول سرد، در چنین ساعاتی کنار می روند تا نور آفتاب محیط را گرم کند. لازم به ذکر است که همه ی این ها به تنظیمات شما بستگی دارد و حتی می توانید آن را از راه دور کنترل نمایید.

یک قسمت در اپلیکیشن دفتر کار هوشمند وجود دارد که میزان مصرف انرژی در بازه های زمانی مختلف را به شما نشان می دهد. به کمک این بخش می توانید بهره وری و مصرف انرژی را کنترل و مدیریت نمایید.

هوشمند سازی ادارات

ارتباط و همکاری

با هوشمند سازی اتاق های کنفرانس، مدیریت کردن فضا بسیار راحت تر می شود. سیستم برنامه ریزی هوشمند برای اتاق جلسات باعث می شود تا برنامه ی جلسات در میان مشغله ها برهم نریزد و فراموش نشود.

تجهیزات این اتاق ها، مثل پروژکتور و بورد را نیز می توان هوشمند کرد تا همه چیز در جلسات و سخنرانی ها به بهترین شکل پیش برود و هیچ چیز مانع موفقیت شما نشود.

تمامی این امکانات تنها چند چشمه از دریای هوشمند سازی هستند. هوشمند سازی طیف گسترده ای دارد و حتی می توان کلید و پریزها را هوشمند کرد و محل کار را به سمت رفاه، سرعت و بهره وری بیشتر سوق داد.

هوشمند سازی ادارات و دفاتر: یک عمل تجمل گرایانه یا یک لازمه؟

با وجود مزایای انکار ناپذیر هوشمند سازی ادارات و سازمان ها، برخی افراد بدبین هوشمند کردن این مکان ها را بیهوده می دانند و معتقدند یک عمل تجملاتی است. این ادعا باعث شده بعضی از صاحبین مشاغل برای هوشمند سازی ادارات خود خود مردد باشند.

معنای هوشمند سازی فراتر از توانایی کنترل نور و دما از طریق گوشی هوشمند است و می توان آن را عملکرد ایمن تر و کارآمدتر تعریف کرد.

اینکه محل کار شما هوشمند شود یا خیر، بستگی به تصمیم شما دارد اما به خاطر داشته باشید که کوچک ترین افزایش بهره وری در کار شما می تواند یک امتیاز رقابتی بسیار قوی در بازار کار رقابتی باشد. و دیگر لازم نیست یادآوری کنیم که فضای کار راحت در جذب و حفظ بهترین استعدادها تاثیر شگرفی دارد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید